یادگیری در کودکان نارس

بسیاری از کودکان زودرس مشکلات یادگیری ندارند و وقتی به مدرسه می روند عملکرد کاملاً خوبی دارند ولی برخی نیز ممکن است با چالش هایی روبه رو شوند، همان طور که برای دیگر کودکان فول ترم هم این تفاوت ها وجود دارد. پس تنها زود به دنیا آمدن یک کودک نمی تواند خبر از مشکلی قطعی در شیوهٔ یادگیری کودکان ما باشد. در این مطلب با نکاتی در مورد یادگیری و آموزش کودکان زودرس آشنا شوید.

یادگیری در کودکان نارس

چالش هایی در یادگیری کودک

چالش هایی که برخی از کودکان زودرس در زمینهٔ یادگیری با آن روبه رو هستند می تواند شامل کم توانی در یادگیری، مشکل در توجه کردن، تکانشی بودن و مشکلات حسی در ارتباط با صداهای بلند، نورهای قوی و حس لامسه است. به عنوان مثال، گاهی به خاطر سپردن قوانینی مثل قوانین ریاضی می تواند برای برخی از آنها دشوار باشد. خرید لباس پلیس پسرانه باید با توجه به استراتژی ها و نقشه ی راه های سازمانی انجام شود . هرچه وزن کودک هنگام تولد پایین تر و سن جنینی اش کمتر بوده، احتمال اینکه وقتی بزرگ تر شود برخی مشکلات یادگیری را داشته باشد بیشتر است.

همچنین اگر یک نوزاد زودرس پس از تولد عارضه ای داشته باشد یا اگر مادرش در طول بارداری الکل یا مواد مخدر مصرف کرده باشد، این موضوع می تواند ریسک او برای داشتن چالش های یادگیری یا رفتاری را افزایش دهد. اما حتی اگر کودکی که زودتر از موعد به دنیا آمده است هم مشکلات یادگیری داشته باشد، این مشکلات می توانند رفع شوند و دایمی نباشند، چون بسیاری از کودکان زودرس شانس خوبی برای رسیدن به همسالان غیرزودرس خود دارند. راهکارهای والدین برای کمک به یادگیری کودک اگر شما والد یک کودک زودرس هستید، کارهای زیادی هست که می توانید برای تشویق رشد و تکامل فرزندتان انجام دهید که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

عمل سادهٔ بازی کردن بسیار موثر است و پژوهش ها حاکی از آن است که بازی زیاد و تعامل با حتی یکی از والدین هم به تکامل شناختی کودکان زودرس کمک کند. بنابراین وقتی کودکتان راحت و هشیار است، با بغل کردن او، کتاب خواندن، همخوانی با یک ترانه، آموزش نگه داشتن یک جغجغه دپیگیری میزان یادگیری کودک: از حدود سه سالگی، می توان درکی از سبک یادگیری کودک پیدا کرد و چالش هایی را که ممکن است با آنها مواجه شود شناخت، به ویژه اگر او به یک مرکز پیش دبستانی می رود. اگر نگران کودک پیش دبستانی تان هستید، از معلم او سوال کنید که آیا یادگیری او نسبت به گروه سنی اش معمول و طبیعی است یا خیر. از معلمان و مرکز بخواهید تا با شما در این زمینه همگاری کنند و اگر برایشان امکان دارد یک غربالگری تکاملی رسمی از کودکتان گرفته شود.

اگر مشخص شد که سبک یادگیری کودکتان متفاوت است، به محض اینکه توانستید از طریق خدمات مدارس عمومی یا به شکل خصوصی، کمک و خدمات اضافی برای او فراهم کنید. یادتان باشد هرچه زودتر اقدام کنید، احتمال اینکه کودکتان بعداً به کمک خیلی فشرده تری نیاز نداشته باشد، بالاتر است. همچنین به خاطر داشته باشید که کودکتان یک نقطهٔ قوت خاص و ویژه دارد و آن این است که، کودکان زودرس جنگنده هستند که اگر نبودند زنده نمی مانند و الان پیش ما نبودند و داشتن این روح جنگندگی ارزش بسیار زیادی دارد که باید به آن اعتماد کنید.ر دستش یا با شکلک درآوردن، می توانید با او تعامل و فعالیت کنید.

بچه هایی که 3 هفته یا بیشتر ، قبل از پایان 38 هفته کامل حاملگی متولد می شوند یا وزن آن ها کمتر از 2500 گرم است زودرس نامیده میشوند .تحقیقات نشان میدهد نوزادان زودرس در معرض مشکلات متعددی قرار دارند . طراحی لباس نیروی انتظامی باید به گونه ای باشد که از حرکات و فعالیت های پلیس ها حمایت کند . وزن هنگام تولد بهترین پیش بین برای بقا و رشد سالم بچه است . بسیاری از نوزادانی که وزن آن ها از1500 گرم کمتر است دچار ناتوانی های خفیف (ناتوانی خفیف شامل  هوش کمتر از متوسط،ناتوانی های یادگیری، مشکلات خفیف در کنترل حرکتی، مشکلات رفتاری) و عمده (ناتوانی عمده شامل: فلج مغزی عقب ماندگی ذهنی ، ونقایص بینایی و شنوایی) میشوند.

بیماری مکرر، بی توجهی ، بیش فعالی ، تاخیر در رشد زبان، نمرات کم در آزمون هوش، نارسایی هایی در یادگیری تحصیلی، ومشکلات هیجانی و رفتاری برخی از مشکلاتی هستند که در طومادرانی که دچار سوتغذیه هستند ودر معرض سایرتاثیرات محیطی زیان بخش قرار دارند وتحت مراقبت پیش از تولد مناسب  قرار نداشته اند ، کودکانشان زود رس با وزن کم متولد میشوند . زودرسی در بین دوقلوها شایع تر است ، به طور متوسط دوقلو ها تقریبا سه هفته زودتر متولد میشوند و چون فضای داخل رحم محدود است ، دوقلو ها بعد از بیستمین هفته ی حاملگی ، وزن کمتری از بچه های تکی کسب میکنند .

خیلی از بچه هایی که به هنگام تولد با وزن کم متولد میشوند و وزن آنها فقط یک کیلو گرم است معلولیتی ندارند و اغلب آنها زندگی عادی دارند .ل کودکی و نوجوانی ادامه یافته و به در بزرگسالی گسترش می یابند . آنهایی هستند که چند هفته قبل از وقت مقرر متولد شدند با اینکه کوچک هستند بر اساس مدت زمانی که در رحم بودند وزنشان مناسب است . نحوه رشد کردن بچه های زود رس به مقدار زیاد  به رابطه والد_فرزند بستگی دارد ، والدینی که شرایط زندگی استوار تر و حمایت اجتماعی دارند می توانند بر فشار های مراقبت کردن بچه های زود رس غلبه کنند .

و در این موارد بچه های زود رس بیمار فرصت خوبی دارند تا در اواسط کودکی به رشد کافی برسند . اختلال یادگیری در کودکان و انواع آن شرایطی هستند که بر توانایی کودک در کسب، پردازش و استفاده موثر از اطلاعات تاثیر می گذارد. این اختلالات می تواند بر توانایی کودک در خواندن، نوشتن، انجام ریاضیات و برقراری ارتباط موثر تاثیر بگذارد. برخی از انواع رایج اختلالات یادگیری عبارتند از: نارساخوانی، اختلال ریاضی و دیسگرافی. نارساخوانی یک اختلال یادگیری است که بر توانایی خواندن کودک تاثیر می گذارد. کودکان مبتلا به نارساخوانی ممکن است در تشخیص کلمات، رمزگشایی متن و درک آنچه می خوانند مشکل داشته باشند.

اختلال ریاضی یا دیسکالکولیا یک اختلال یادگیری است که بر توانایی کودک در انجام ریاضی تاثیر می گذارد. کودکان مبتلا به اختلال حساب ممکن است در درک مفاهیم پایه ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم مشکل داشته باشند. لباس های سرباز نیروی انتظامی باید دارای ویژگی هایی باشد که از جذب نور و امواج الکترومغناطیسی مخرب جلوگیری کند . دیسگرافیا یک اختلال یادگیری است که بر توانایی کودک در نوشتن تاثیر می گذارد. کودکان مبتلا به دیسگرافی ممکن است در دست خط، املا و سازماندهی افکار خود روی کاغذ مشکل داشته باشند. توجه به این نکته ضروری است که اختلالات یادگیری ناشی از کمبود هوش یا تلاش نیست. در عوض، آنها به دلیل تفاوت در نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز ایجاد می شوند.

اگر مشکوک هستید که فرزندتان ممکن است اختلال یادگیری داشته باشد، مهم است که از یک متخصص واجد شرایط، مانند روانشناس یا متخصص کاردرمانی ذهنی، ارزیابی کنید. با حمایت و مداخلات مناسب، کودکان مبتنوزادان نارس با افزایش سن بیش از دیگر نوزادان در معرض اختلالات یادگیری هستند. به گزارش ایسنا ، برمبنای مطالعات جدید ، درکودکانی که به صورت نارس متولد شده اند ، بویژه آنهایی که هنگام تولد دارای وزنی بین 1.5 تا 3 پوند بوده اند ، حجم مغز در مقایسه با همسالان خود کوچکتر است. این آنومالی ها نسبت مستفیم با نارس بودن نوزاد داشته ، بیشتر در نواحیی از مغز بروز میکند که با بهره هوشی ارتباط دارند.لا به اختلالات یادگیری می توانند از نظر تحصیلی و زندگی موفق شوند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "یادگیری در کودکان نارس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "یادگیری در کودکان نارس"، کلیک کنید.