وقتی گران ترین خودروی آیودی در ایران، هم قیمت یک پژو 206 صفر در بازار امروز بود! /عکس
امیرمسعود عابدین: نام آیودی به سبب تولید محصولات بسیار با کیفیت، زیبا و جذاب، به گوش هر فردی آشنا به نظر می رسد. این شرکت که از تولیدکنندگان مشهور خودروهای لوکس محسوب می شود، در تاریخ 16 ژوییه 1909 توسط آگوست هورش و در شهر تسویکاو آلمان تاسیس شد. آیودی از سال 1964، یکی از شرکت های زیرمجموعه های گروه فولکس واگن به شمار می آید و دفتر مرکزی آن در شهر اینگولشتات ایالت بایرن قرار دارد.
برند آیودی با وجود محبوبیت زیادی که در میان جهانیان دارد، اما در بازار ایران خوش اقبال نبود! با توجه به سلطه گری و علاقه مردم ایران به مرسدس بنز و بی ام و و همچنین نبود نمایندگی فعال و مناسب، این برند هرگز نتوانست در ایران خوش بدرخشد. عجیب تر آنکه با وجود مجاز بودن واردات این برند به صورت گذرموقت، اما باز هم این برند وضعیت خوبی در میان خریداران ندارد. امیدواریم در این موقعیت جدید که رقبای اصلی آیودی یعنی مرسدس و بی ام و، به صورت گسترده در بازار حضور ندارند، این برند بتواند در میان ایرانیان جایگاه خود را بدست آورد.
آخرین حضور آیودی در ایران به سال 2016 برمی گردد. در آن زمان ده ها دستگاه آیودی Q5 با قیمت گمرکی 51 هزار دلار، از طریق نمایندگی رامک خودرو (با واسطه گری یک شرکت ایتالیایی) وارد کشور شد. این خودرو با دستان پر آمده بود تا با بی ام و X3 و لکسس NX در بازار ایران بجنگد، اما متاسفانه با ابطال مجوز رامک خودرو برای واردات آیودی، این خودرو نتوانست به این جنگ و رقابت ادامه دهد.
آخرین مراسم رونمایی از محصولات آیودی به سال 94 برمی گردد. دی ماه سال 94، رامک خودرو در برج میلاد از 9 مدل آیودی از جمله A7 ،TT و Q5 رونمایی کرد که این تنوع مدل و وجود محصولات لوکس، نشان دهنده آمادگی رامک خودرو برای رقابت با مرسدس و بی ام و در بازار ایران بود.
البته قبل از این مراسم، آیودی بیانیه ای صادر و اعلام کرد که رامک خودرو هیچ ارتباط رسمی و معتبری با شرکت مادر نداشته و به مشتریان هشدار داد. در واقع حقیقت امر این بود که رامک خودرو محصولات آیودی را با واسطه گری یک شرکت ایتالیایی به بازار ایران وارد می کرد و ارتباط مستقیمی با شرکت مادر نداشت و همین موضوع، کیفیت و آینده خدمات پس از فروش این شرکت را ضعیف می کرد.
شاید جالب و البته غم انگیز باشد که بدانید در آن سال که قیمت دلار چیزی حدود 3700 تومان بود، گران ترین محصول آیودی در بازار ایران یعنی A7 اسپرت بک، حدود 625 میلیون تومان، هم قیمت پژو 206 صفر کیلومتر در بازار فعلی ارزش داشت!
حالا با گذشت 8 سال از آن روزها و طی کردن فراز و نشیب های مختلف، طبق آیین نامه جدید واردات خودرو، خودروهای برقی تا سقف قیمتی 40 هزار یورو اجازه ورود به بازار ایران را دارند. با توجه به این موضوع، نادین خودرو، واردکننده جدید آیودی قصد دارد تا مدل Q4 E-Tron را وارد ایران کند.
با توجه به مشکلات و تحریم های حاکم بر کشور، آیودی نمی تواند به صورت رسمی در بازار ایران حضور داشته باشد. بنابراین این آیودی وارداتی، ساخت شرکت FAW چین بوده و مشابه همان چیزی است که درباره ورود فولکس واگن ID.4 به ایران رخ داده بود.
آیودی Q4 E-Tron با دو نسخه 40 و 50 و در سه تیپ وارد ایران می شود. نسخه پایه 40، دارای یک موتور برقی در عقب است که 201 اسب بخار قدرت و 310 نیوتون متر گشتاور تولید می کند.
قوی ترین نسخه یعنی 50، از دو موتور الکتریکی با مجموع خروجی 313 اسب بخار قدرت و 472 نیوتون متر گشتاور استفاده می کند. شتاب این نسخه 6.8 ثانیه اعلام شده است.
هر دو نسخه 40 و 50 از باتری 84 کیلووات ساعتی فاو استفاده می کنند که میزان برد پس از هر بار شارژ در نسخه 40، 605 کیلومتر و در نسخه 50، 560 کیلومتر است. باتری های این خودرو را می توان در کمتر از 40 دقیقه به 80 درصد رساند.
به گفته مدیران نادین خودرو، واردات آیودی Q4 E-tron در سال 1403 انجام خواهد شد. همچنین قرار است تا مدل های دیگر این خودروساز آلمانی نیز به بازار ایران بیاید.
جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در مولیکس مراجعه کنید.
227227
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "وقتی گران ترین خودروی آیودی در ایران، هم قیمت یک پژو 206 صفر در بازار امروز بود! /عکس" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "وقتی گران ترین خودروی آیودی در ایران، هم قیمت یک پژو 206 صفر در بازار امروز بود! /عکس"، کلیک کنید.