خبر خوب برای خودروسازان/ فیبر کربن جان سالم به در برد
امیرمسعود عابدین: اتحادیه اروپا در حال حاضر به عنوان یکی از سختگیرترین نهادها شناخته می شود و بسیاری از خودروسازان را مجبور به اعمال تغییرات گسترده می کند. برای مثال با اعمال مقررات سخت و متعدد درباره خودروهای برقی خودروسازان زیادی استراتژی خود را تغییر داده و در مسیر دیگری قدم گذاشته اند.

یکی از جدیدترین سختگیری اروپایی ها به استفاده از مواد فیبر کربنی برمی گردد. چندی پیش پارلمان اروپا تصمیم گرفت تا فیبر کربن را در لیست مواد پر خطر قرار داده و تا سال ۲۰۲۹ استفاده از آن را براساس یک پیش نویس ممنوع کند؛ اما ظاهرا تغییراتی در این پیش نویس رخ داده که خبری خوب برای خودروسازان و استفاده کنندگان از فیبر کربن است.
موادی مانند سرب جیوه کادمیوم و کروم شش ظرفیتی مدت هاست که توسط اتحادیه اروپا (EU) به عنوان مواد خطرناک شناخته شده اند. با وجود این استفاده از آن ها همچنان در خودروسازی تحت معافیت هایی مجاز است که برای سایر کالاهای مصرفی اعمال نمی شود. اما اکنون ماده دیگری ممکن بود با ممنوعیت کامل در خودروهای اروپایی روبرو شود.
طبق گزارشی جدید پارلمان اروپا که مسئول قوانین اتحادیه است اخیرا پیش نویس بازنگری شده مرتبط با خودروهای اوراقی را نهایی کرده بود. این دستورالعمل اوراق کردن و بازیافت خودروها را تنظیم می کند و هدف آن سازگارتر کردن خودروها با محیط زیست است. نکته مهم در این پیش نویس آن بود که فیبر کربن برای اولین بار در جهان به عنوان یک ماده مضر طبقه بندی شده بود.
به نظر می رسد که فیبر کربن از این مشکل قانونی جان سالم به در برده است. نماینده ای از پارلمان اروپا به موتور۱ ایتالیا گفت که این پارلمان قصد دارد این ماده سبک وزن را از پیش نویس طرح حذف کند. در این گزارش آمده است: «فیبر کربن از لیست مواد مضر حذف خواهد شد و بنابراین خودروهای فروخته شده در اروپا حتی پس از سال ۲۰۲۹ نیز می توانند به استفاده از آن ادامه دهند.»
بازار عظیم میلیارد دلاری
فیبر کربن به دلیل استحکام بیشتر از فولاد و سبکی بیشتر از آلومینیوم به طور گسترده در صنعت هوانوردی و همچنین بسیاری از حوزه های دیگر مانند پره های توربین بادی خودروها و به میزان کمتری در موتورسیکلت ها استفاده می شود. اگرچه فیبر کربن از فولاد و آلومینیوم گران تر است اما ساخت آن بسیار دشوارتر و پرهزینه تر است. با این حال در بسیاری موارد مزایای آن بر این نقطه ضعف می چربد.
شرکت تحقیقاتی آمریکایی Roots Analysis تخمین می زند که بازار جهانی فیبر کربن که در سال ۲۰۲۴ ارزشی معادل ۵.۴۸ میلیارد دلار داشت سالانه با نرخ متوسط ۱۱٪ رشد کرده و تا سال ۲۰۳۵ به ارزش ۱۷.۰۸ میلیارد دلاری می رسد. طبق گزارش Nikkei Asia در حال حاضر خودروها ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل کاربردهای فیبر کربن را تشکیل دهند. این رقم قطعاً در آینده افزایش خواهد یافت چرا که خودروسازان برای کاهش وزن خودروهای الکتریکی خود تلاش می کنند.
وزن اضافی خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی به دلیل نیاز به حمل یک بسته باتری بزرگ معمولاً در کف خودرو است. استفاده از فیبر کربن به عنوان یک راه حل ایده آل تلقی می شود به ویژه توسط خودروسازان لوکس که قیمت برایشان اولویت اول نیست. به غیر از خودروهای الکتریکی بسیاری از برندها از فیبر کربن در خودروهای بنزینی یا هیبریدی خود استفاده می کنند. برای مثال مک لارن حتی کل شاسی ابرخودروهای خود را از فیبر کربن می سازد.
شرکت هایی که در صورت اجرایی شدن این ممنوعیت بیشترین ضرر را متحمل می شدند سه شرکت ژاپنی Toray Industries و Teijin و Mitsubishi Chemical هستند که مجموعاً ۵۴ درصد از بازار جهانی فیبر کربن را در اختیار دارند.
احتیاط! کربن می تواند مضر باشد
پس چرا اتحادیه اروپا این ماده را خطرناک تلقی می کرد؟ دلیلش این است که وقتی فیبر کربن که با رزین ترکیب شده دور ریخته می شود رشته های آن ممکن است در هوا معلق شده و باعث آسیب به انسان شود. در واقع با پخش شدن فیبرهای ریز در هوا در صورت تماس با پوست و غشاهای مخاطی می تواند باعث درد یا سوزش شود. این فیبرها همچنین ممکن است به وسایل الکترونیکی نیز آسیب برساند.
۲۲۷۳۲۲
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خبر خوب برای خودروسازان/ فیبر کربن جان سالم به در برد" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خبر خوب برای خودروسازان/ فیبر کربن جان سالم به در برد"، کلیک کنید.