عکس| جواهری که تویوتا و یاما ها با هم ساختند
آفتاب نیوز :
در آن دوران خودروسازان ژاپنی محصولی پرفورمنس نداشتند و البته خریداران خودرو در این کشور هم علاقه ای به محصولات اسپرت نشان نمی داند. البته برگزاری گرندپری 1963 و 1964 در ژاپن علاقه به سرعت را بیشتر کرد.
خودروسازان ژاپنی هم فرصت مناسبی یافتند تا نشان دهند که توانایی تولید خودرو های اسپرت برای رقابت با بهترین های جهان را دارند.
نیسان با همکاری یاما ها پروتوتایپی برای خودرو های اسپرت کلاس جهانی ساخت هرچند این پروژه در نهایت لغو گردید.
یاما ها که در زمینه تولید موتورسیکلت های مسابقه ای تبحر خاصی دارد این پروژه را به تویوتا پیشنهاد کرد و آن ها نیز اولین سوپرکار ژاپن یعنی 2000 GT را تولید نمودند.
تویوتا در مسابقه تولید اولین سوپرکار ژاپن همکاری یاما ها را به همراه داشت و البته آبرت ون گورتز آلمانی به عنوان یک طراح مشهور بخش اعظم کار های طراحی این خودرو را انجام داد.
در پاییز 1964 تویوتا و یاما ها تیمی ویژه برای توسعه 2000 GT را تشکیل دادند.
یکی از اهداف توسعه این خودرو نمایش توانایی های فنی تویوتا بود و به همین خاطر از متریال سطح بالایی که قبلاً در خودرو های رده میانی دیده نشده بود استفاده شد.
همین امر باعث شد 2000 GT نتواند روی خط تولید آن زمان تویوتا مونتاژ شود. تیم یاد شده کار توسعه 2000 GT با کد 280 A را در تاسیسات یاما ها پیش برد.
مدیر این تیم جیرو کینو به دنبال تولید یک خودروی گرن توریسمو کلاس جهانی بود و تمامی مدل ها از جمله پروتوتایپ 2000 GT با دست تولید شدند.
2000 GT نه تنها از پیشرانه ای قوی بلکه از سیستم تعلیق مطلوبی سود می برد.
طراحی دوبل جناغی در هر چهار گوشه خودرو باعث پایداری و هندلینگ قابل توجه شد و ترمز های دیسکی نیز نیروی توقف مطمینی را فراهم کردند لاستیک های خودرو با رینگ های منیزیومی همراه شده بودند چیزی که فقط در این سوپرکار دیده می شد.
سوپرکار تویوتا تاثیر زیادی روی فعالیت های موتور اسپرت ژاپن گذاشت.
2000 GT مقام سوم گرندپری ژاپن 1966 را کسب کرد و سپس به قهرمانی مسابقه 1000 کیلومتری سوزوکا دست یافت.
به منظور تست قابلیت های این خودرو در برابر رقبایی همچون پورشه 911، تویوتا در مسابقات SCCA آمریکا شرکت کرد.
تویوتا 2000 GT خودرویی زیبا و فوق العاده بود، اما در امر فروش موفق ظاهر نشد که یکی از دلایل آن را می توان قیمت بیشتر نسبت به رقبا دانست.
ژاپنی ها در فروش این خودرو موفق نبودند، زیرا قیمت آن بیشتر از اکثر رقبا از جمله پورشه 911، شورولت کوروت و جگوار ای تایپ بود.
هزینه های توسعه و تولید زیاد تویوتا را مجبور کرد تولید 2000 GT را متوقف کرد.
در واقع ابتدا قرار بود 1000 دستگاه از این سوپر اسپرت تولید شود، اما در سال 1970 یعنی آخرین سال تولید، تنها 339 نسخه جاده ای از 2000 GT کارخانه را ترک کرده بودند.
اگرچه 2000 GT موفقیت چندانی در بازار به دست نیاورد، اما یکی از خودرو های نمادین دهه 60 میلادی به شمار می رود.
ارزش این خودرو در سال های اخیر بسیار بالا رفته و گفته می شود بهای متوسط یکی از آن ها به حدود 1 میلیون دلار می رسد.
البته مدل های سفارشی ای همچون نسخه های تیون شده توسط شلبی با قیمت 2.5 میلیون دلار هم به فروش رسیده اند.
منبع: پدال
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "عکس| جواهری که تویوتا و یاما ها با هم ساختند" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "عکس| جواهری که تویوتا و یاما ها با هم ساختند"، کلیک کنید.