آمپول ضد خارش پوست سر

بتامتازون دارویی است که در اشکال مختلف و برای درمان بیماری های زیادی از آلرژی تا بیماری های پوستی و تنفسی تجویز می شود. اگر پزشک برای شما این دارو را تجویز کرده است، باید ابتدا در مورد عوارض جانبی و نحوه مصرف آن اطلاعات دقیقی داشته باشید. در این مطلب به شما توضیح می دهیم که نحوه مصرف اشکال مختلف این دارو مانند آمپول یا پماد بتامتازون چگونه است؟ این دارو چه عوارضی می تواند ایجاد کند؟ دوز مناسب برای درمان بیماری های مختلف چگونه است؟ آیا از این دارو برای درمان کرونا هم استفاده می شود؟

آمپول حساسیت فصلی - آمپول های حساسیت فصلی را بشناسید

کرم پودر لاکچری کوین اصل دارای بافت یک نواخت می باشد و هنگامی که آن را به پوست خود میزنید احساس غیر یک نواخت بودن به شما دست نخواهد داد. در حال حاضر  قیمت کرم کوین اصل بین 400 الی 750 هزار تومان عرضه می گردد اما باید توجه کرد که قیمت پایین تر از این می تواند ناشی از تقلبی بودن آن باشد

بتامتازون در دسته داروهای کورتیکواسترویید قرار دارد. برای درمان بیماری های پوستی و علایم آنها مانند قرمزی، خارش، تورم پوسته پوسته شدن و خشکی از این دارو استفاده می شود.

بتامتازون مواد طبیعی خاصی را در پوست فعال کرده و از این طریق تورم، قرمزی و خارش را کاهش می دهد. این دارو در اشکال مختلفی عرضه شده و پزشک باتوجه به شرایط بیمار ممکن است هر یک از آنها را تجویز کند.

اسامی رایج در ایران:

  • قرص بتامتازون آی اچ
  • قرص بتامتازون 0.5 میلی گرم
  • آمپول بتامتازون ال آ داروپخش 1 میلی لیتر
  • آمپول بتامتازون ال آ اکسیر 1 میلی لیتر
  • بتازونیت ال آ 1 میلی لیتر
  • بتامتازون ابوریحان 4 میلی گرم / 1 میلی لیتر
  • بتازون 4 میلی گرم / 1 میلی لیتر
  • بتازونیت 4 میلی گرم / 1 میلی لیتر
  • بتامتازون تی سی 4 میلی گرم / 1 میلی لیتر
  • بیتامتازون تی سی 4 میلی گرم / 1 میلی لیتر
  • قرص بتامتازون تی سی 0.5 میلی گرم
  • پماد بتامتازون عماد 0.1% 15 گرم
  • پماد بتامتازون خوارزمی 0.1% 15 گرم
  • کرم بتالون 0.1لوسیون بتازونیت 0.1%
  • پماد موضعی بتامتازون ناژو 0.1% 15 گرم
  • قطره چشمی بتامتازون دی پی 0.1% 5 میلی لیتر
  • قطره چشمی رابت 0.1%
  • پماد چشمی بتامتازون ناژو 0.1%
  • قطره چشمی بتازونیت 0.1%

اشکال دارویی بتامتازون

بتامتازون جز داروهایی است که در اشکال مختلف تولید می شود. هرکدام از این داروها برای بیماری ها و شرایط پزشکی مختلفی تجویز می شوند. به همین دلیل نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک از آنها استفاده کرد. اشکال دارویی بتامتازون شامل موارد زیر است.

  • آمپول بتامتازون
  • قطره چشمی بتامتازون
  • قرص بتامتازون
  • پماد بتامتازون

نحوه مصرف بتامتازون

نحوه مصرف هر یک از اشکال دارویی بتامتازون متفاوت بوده و باید پیش از مصرف دستورالعمل روی جعبه آن را بادقت بخوانید. مقدار دوز تعیین شده توسط پزشک را خودسرانه کم یا زیاد نکنید. همچنین برای قطع مصرف دارو باید به توصیه پزشک توجه داشته باشید. در ادامه نحوه مصرف هر یک از اشکال دارویی شامل پماد، آمپول، قرص و قطره چشم بتامتازون را به طور مجزا توضیح می دهیم.

1. نحوه مصرف پماد بتامتازون

پماد بتامتازون معمولا یک یا دو بار در روز مصرف می شود. حتما پیش از مصرف به دستورالعمل روی بسته پماد توجه کنید. از این پماد فقط باید در قسمتی که بیماری پوستی دارید، استفاده کنید. آن را روی نواحی دیگر پوست بدن و صورت نمالید. معمولا پس از 2 هفته استفاده مداوم از پماد بتامتازون بیماری پوستی بهبود پیدا می کند.

پماد یا کرم بتامتازون را طوری روی پوست بمالید که یک لایه نازک روی ناحیه آسیب دیده ایجاد کند. اگر می خواهید از این پماد در ناحیه پوشک کودک استفاده کنید، پس از مالیدن پماد از پوشک تنگ یا شلوارک استفاده نکنید. این کار عوارض جانبی دارو را افزایش می دهد.

2. نحوه تزریق آمپول بتامتازون

آمپول بتامتازون به صورت داخل وریدی تزریق می شود. باتوجه به پاسخ بیمار و نوع بیماری ممکن است پزشک از 4 تا 20 میلی گرم (1 تا 5 میلی لیتر) از آمپول را در هر نوبت تجویز کند. در 24 ساعت باید 3 یا 4 بار تزریق این مقدار دوز تکرار شود.

مقدار دوز دارو در کودکان و نوزادان باید کمتر شود. معمولا برای کودکان تا 1 سال 1 میلی گرم به صورت داخل وریدی تجویز می شود. برای کودکان 1 تا 5 سال 2 میلی گرم و کودکان 6 تا 12 سال 4 میلی گرم دارو را می توان تزریق کرد.

کرم پودر لاکچری کوین با وجود اینکه کیفیت قابل قبولی را دارد اما در مقایسه با محصولات مشابه از برند های دیگر با قیمت بالاتری عرضه می شود.متاسفانه  کرم پودر لاکچری کوین تیوپی در مقابل هزینه محصول حجم کمتری از کرم پودر را ارایه می دهد که این مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفته.

3. نحوه مصرف قرص بتامتازون

این قرص محلول در آب بوده و بهتر است آن را در آب حل کنید. اما اگر می خواهید آن را کامل ببلعید، هیچ مشکلی ندارد. پزشک باید کمترین دوز موثر را تجویز کند. در صورتی که نیاز به کاهش دوز باشد، باید به مرور انجام شود. در زمان تشدید بیماری به طور موقت دوز دارو افزایش پیدا می کند.

برای درمان کوتاه مدت باید در روز 4 تا 6 عدد قرص بتامتازون 0.5 مصرف شود. سپس باید هر 2 تا 5 روز دوز دارو را کاهش داد. برای کودکان باید دوز دارو باتوجه به وزن تعیین شود.

4. نحوه مصرف قطره چشم بتامتازون

برای استفاده از قطره چشم بتامتازون باید ابتدا دست های خود را بشویید و سپس با عقب بردن سر و کشیدن پلک پایین به سمت پایین قطره را داخل چشم بریزید. یک یا دو دقیقه چشم خود را ببندید. پماد چشمی بتامتازون نیز باید به همین صورت استفاده شود. بعد از اینکه نوار باریکی از پماد را داخل چشم زدید، چند بار پلک زده تا کاملا روی چشم آغشته شود.

معمولا در دو روز اول پزشک پیشنهاد می کند، هر یک یا دو ساعت یک بار از پماد یا قطره چشم استفاده کنید. اگر پزشک برای درمان التهاب چشم هم قطره و هم پماد چشمی تجویز کرده است، باید در طول روز از قطره استفاده کرده و شب قبل از خواب از پماد آن استفاده کنید. معمولا این دارو برای بیشتر از یک هفته تجویز نمی شود.

نحوه قطع مصرف بتامتازون

معمولا پزشک توصیه می کند که این دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید. اگر بیش از سه هفته از این دارو استفاده کرده باشید و بخواهید یک باره آن را قطع کنید، عوارضی در بدن شما ظاهر می شود. یکی از پیشنهاد ها کم کردن 0.3 تا 0.6 میلی گرم از بتامتازون هر 3 تا 7 روز است. برخی پزشکان نیز توصیه می کنند هر یک تا دوهفته بیشتر از 0.3 میلی گرم دارو را کاهش ندهید.

موارد مصرف بتامتازون

طیف گسترده ای از بیماری ها با استفاده از کورتیکواستزوییدها درمان می شوند. بتامتازون در اشکال مختلفی عرضه شده و پزشک باتوجه به نوع بیماری می تواند هر یک از این داروها را تجویز کند. به عنوان مثال برای تسکین واکنش های شدید و حملات ناگهانی اسکلروزیس آمپول بتامتازون کاربرد دارد.

بتامتازون موضعی نیز به شکل کرم، پماد یا لوسیون تولید می شود. برای درمان مشکلات پوستی مانند ضایعات و خارش پوست می تواند از پماد بتامتازون استفاده کرد. پماد نسبت به کرم و لوسیون قوی تر است.

در اینجا چند نکته برای افزایش اثربخشی سرم کاهنده منافذ پوست لاکچری کوین آورده شده است: قبل از استفاده از سرم، صورت خود را با یک پاک کننده ملایم و غیر صابونی بشویید. از سرم فقط روی پوست تمیز و خشک استفاده کنید.

قرص بتامتازون شکل دیگری از این دارو است برای درمان برخی مشکلات مانند آسم برونش، آرتریت روماتویید و حساسیت های شدید تجویز می شود. آخرین شکل این دارو قطره و پماد چشمی است که برای درمان بیماری های التهابی چشم کاربرد دارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آمپول ضد خارش پوست سر" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آمپول ضد خارش پوست سر"، کلیک کنید.